Vi har återkommande traditioner på Amerikanska Gymnasiet precis som på High School i USA, exempelvis månatliga Homecoming-event där klasserna tävlar om poäng. Klassen som får flest poäng vinner VIP på alla studentaktiviteter i årskurs 3. Under Homecoming-dagarna pågår undervisning som vanligt fast med lite extra kreativitet.. kanske med hockeylag i klassrummet på ”Sporty Friday” på ”What not to wear Wednesday” kan allt hända. ”Teachers Masquerade” är en höjdpunkt under året med stor prestige mellan lärarna.

Homecoming – Termin 1

Sporty Friday
What not to wear Wednesday
Suit up day
Halloween Event

Homecoming – Termin 2

Make it RED for Santa day
Crazy hair day
Yearbook Event week
Love is in the air

Homecoming – Termin 3

Good morning Monday
Competition week (Pi-day, history contest, spelling contest)
Teacher´s masquerade
Class color day
Hawaii summer Friday

Yearbook

Varje år skapar våra starka traditioner och gemenskap bilder och minnen som dokumenteras i vår årliga Yearbook. Boken, som släpps i juni, innehåller enskilda bilder och klassbilder samt bilder från årets events. I årskurs 1 skriver eleverna en ”Freshman quote” bredvid sin individuella bild, medan det i årskurs 3 är dags för ”Senior quote”. Yearbooken produceras av en grafisk designer i samarbete med Yearbook-klubben och samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning media. Varje år har boken ett nytt tema.

Branded Events

MIC (Make it count) – Skolans årliga debattävling. Klasserna möter varandra i debatt. Vi utser ett vinnande lag per årskurs och ett vinnande lag för skolan. Vi tävlar dessutom i ”SM” i debatt.

Beat the Teachers – Årets stora drabbning mellan lärare och elever. Lärarna väljer vilken idrott vi tävlar i och gör allt för att vinna över eleverna. Vinnande lag får en guldplakett på skolans ”Wall of Fame”.

AG Awards – Årets stora gala där vi hyllar de främsta prestationerna under året utifrån skolans värdegrund. Vinnare i varje kategori får en exklusiv kristallstaty. Under galan delar vi också ut 25.000:- i resestipendier.

Klubbar och kommittéer

Något som är särskilt kul på skolan är att man som elev själv kan starta en klubb eller att gå med i en eller flera andra klubbar. Varje klubb har en kapten som leder arbetet i klubben. Under året sker träningar och möjligheter att möta andra Amerikanska Gymnasium i ”SM”. Klubbar är något som växer allt mer på våra skolor och som också skapar en gemenskap mellan klasserna. Exempel på klubbar som finns på skolorna är Fotboll, Amerikansk fotboll, Golf, Padel, Business, Space & technology, E-sport, Debatt, History, Basket, Matlagning och många fler.